Ik vond het lastig om iets te begrijpen van het geloof in Vietnam. Eerst dacht ik dat Vietnamezen niet zo religieus waren. Ik miste de herkenbaarheid van een groot, werelds geloof, zoals het Boeddhisme in Thailand, het Hindoeïsme in India of de Islam in Marokko.
Ik schrok ’s ochtends niet wakker van een oproep voor het gebed, ik zag nergens kale monniken in oranje gewaden en ook niemand met een stip en rijstkorrels op zijn voorhoofd. Het enige dat me opviel, waren de oudere Vietnamese mannen die een arm of een been misten. Maar dat had niks met geloof te maken. Wel met de omgeving waarnaar we waren afgereisd: in de heuvels bij Hué liggen nog vele landmijnen afkomstig uit de oorlog met de Amerikanen.
Het bleek al gauw een misvatting om de Vietnamezen als niet-religieus te beschouwen. Er zijn er zelfs best een hoop die niet één geloof aanhangen, maar er minstens drie combineren. Het Boeddhisme, Taoïsme en Confucianisme komen samen en worden vermengd met het animisme, een spiritueel geloof in het voortbestaan van de ziel in mensen, dieren en planten. Over de Parfumrivier varend en fietsend door de oude citadel van Hué, kwam ik het geloof vanzelf tegen: de mythische verhalen, het bijgeloof, en de voorouderverering.
In de oude stad van Hué zie je de overblijfselen van de Nguyen dynastie, de vroegere keizers van Vietnam. Het is een prachtige...
...omgeving om in rond te lopen en omheen te fietsen. Bruggen, sierlijke tempels, grote toegangspoorten, tuinen en veel groen. Reis je met een boot over de Parfumrivier, dan gaat de schoonheid van de architectuur en de historie van het land nog uren door. Met hun gevoel voor yin en yang hebben de Vietnamezen perfect symmetrische tuinen aangelegd. We bezoeken onder meer de Thien Mu pagoda en een eeuwenoude tombe waar een keizer rust tussen fraaie binnentuinen en stille vijvers. In de pagode staan Chinees porseleinen vazen vol lelies en liggen schalen hoog opgestapeld met sinaasappels en appels op een groot altaar, om de zielen gunstig te stemmen.
En dan zijn er de verhalen. Steek je de brug van het licht over naar de Minh Mang Tombe, dan steek je over naar de dood. Wij blijven op de helft steken. Van de andere kant komt een gifgroene slang met rood aangelopen hoofd langzaam onze kant op gekronkeld. Wij doen voor de zekerheid maar een paar stappen in de omgekeerde richting en wachten tot het heet geblakerde exemplaar is weggeschoten tussen het gras.
Als we op onze drakenboot onze kom met Pho eten en de foto van de slang aan de vrouw van de bootman laten zien, schudt ze lachend haar hoofd. ‘Die slang is niet giftig,’ zegt ze stellig. ‘Jullie hebben geluk gehad.’ Ik weet niet zeker of ze verwijst naar het feit dat de slang niet giftig was, of naar de symbolische betekenis van het dier. Omdat de slang regelmatig zijn oude huid afdoet en er een frisse, gloednieuwe versie voor in de plaats krijgt, wordt hij ook geassocieerd met onsterfelijkheid. Ik vind het wel wat, die Vietnamese religie. Of je het nu gelooft of niet, je hebt in elk geval een mooi verhaal.
Let's go to…
My World is Yours hecht belang aan het onafhankelijk kunnen schrijven over de bestemmingen. Ben je geïnspireerd geraakt door de verhalen en/of heb je bruikbare tips gekregen en zou je in de toekomst graag meer reisverhalen lezen op My World is Yours? Doe dan hier een kleine bijdrage voor het onderhouden en uitbreiden van deze website. Alvast heel erg bedankt!
My World is Yours hecht belang aan het onafhankelijk kunnen schrijven over de bestemmingen. Ben je geïnspireerd geraakt door de verhalen en/of heb je bruikbare tips gekregen en zou je in de toekomst graag meer reisverhalen lezen op My World is Yours? Doe dan hier een kleine bijdrage voor het onderhouden en uitbreiden van deze website. Bij een bijdrage vanaf € 5,- ontvang je een mooi vormgegeven e-book (in PDF) van een land naar keuze. Alvast heel erg bedankt!
en ontvang een e-book