Info
Prijzen
Vliegtickets

“TAKE ME TO MY BEACH”

Hoeveel mensen gingen hier niet heen op zoek naar het paradijs? All Saints zong het al in de bekendste film over backpacken in Thailand: Take me to my Beach. Maar zoals je ook in de film ziet: het paradijs ligt nooit voor het oprapen.

Het begint al bij de hoofdstad Bangkok. Een vriendin van mij had bijna het eerste het beste vliegtuig terug naar huis genomen toen ze er aankwam. De smog, het verkeer, het sekstoerisme op nachtmarkten als Pat Pong, dronken toeristen op Khao San Road, Thai die echt niet allemaal zo vriendelijk lachen als in de reclames en de tuktukchauffeur die je best bij het Royal Palace af wil zetten, maar niet voordat je minstens twee juwelierszaken hebt gezien.

Ik vond Bangkok fantastisch. Misschien ook omdat het de bestemming was van mijn eerste verre reis en ik hier voor het eerst voelde hoe ver het oosten lag. De warme lucht drukte op mijn schouders en het leek wel of het me meer moeite kostte in te ademen. We fietsten dwars door vismarkten, smalle steegjes die roken naar jasmijnrijst en als we afstapten, knepen oude vrouwtjes glimlachend in mijn wang. ’s Avonds aten we altijd buiten, aan de rivier of in de drukke toeristenwijken rondom Khao San Road en zag ik de backpackers, op zoek naar avontuur.

BACKPACK
Jaren later kwam ik terug, met mijn backpack. Nadat ik de hoofdstad weer opnieuw had ontdekt en op Khao San Road bijna gestikt was in een gefrituurde sprinkhaan (tot zover avontuur nummer één) ging ik met Robin op zoek naar het paradijs. Eerst naar het noorden, langs de levensgrote Boeddhabeelden in Ayutthaya en Sukothai en verder naar Chiang Mai. Op oudjaarsavond zagen we hoe de lucht hier verlicht werd door duizenden lampionnen. Daarna sprongen we in het diepe. Op Koh Tao zochten we onder water naar een walvishaai en schitterde de zee van het lichtgevende plankton tijdens onze eerste nachtduik.

Aangekomen op Koh Phi Phi Don, het verlaten paradijs uit de film, dachten we even dat we in Lloret de Mar waren beland. Maar inmiddels hadden we wel begrepen: het paradijs bereik je met een omweg. Dus we pakten de boot en lieten ons op een verlaten strand van het eiland afzetten. Dit was inderdaad het paradijs. Maar, als ik er goed over nadacht, had ik het tijdens mijn reis door Thailand al veel eerder ontdekt.

"ALS IK DE ZON WAS, ZOU IK OOK HET LIEFST SCHIJNEN OP EEN THAISE KOH"

Lees meer over Koh Phi Phi >

"EEN DO-IT-YOURSELF STERRENHEMEL"

Lees meer over Chiang Mai >

Draag bij aan

My World is Yours

My World is Yours hecht belang aan het onafhankelijk kunnen schrijven over de bestemmingen. Ben je geïnspireerd geraakt door de verhalen en/of heb je bruikbare tips gekregen en zou je in de toekomst graag meer reisverhalen lezen op My World is Yours?  Doe dan hier een kleine bijdrage voor het onderhouden en uitbreiden van deze website. Alvast heel erg bedankt!

DONEER

THAILAND IN E-BOOK

Elk land waarover geschreven is op My World is Yours, is ook beschikbaar in een mooi vormgegeven e-book. Zo heb je alle reisverhalen en tips van één land bij elkaar en kan je ze ook offline lezen of uitprinten. Stuur een e-mail naar info@myworldisyours.nl om een e-book op te vragen.