EEN BEZOEK AAN DE KNUFFELGOEROE

 

Het stond hoog op onze verlanglijst voor we op wereldreis vertrokken: een bezoek brengen aan Amma, de knuffelgoeroe. Nu zijn we in haar ashram en komen we erachter dat “even knuffelen en wegwezen” er niet in zit. We belanden in een roze flatgebouw, snijden emmers uien en trekken een nummertje. Voor een knuffel van een goeroe moet je wat over hebben.

Het is half 5 ’s ochtends en ik word wakker van tropische vogelgeluiden. Bijna draai ik me nog even om, want ik ben nu eenmaal inmiddels gewend aan tropische vogelgeluiden en niet meer aan vroeg opstaan. Maar het is de wekker van mijn telefoon en we moeten eruit! Niet dat we anders de ashram uit worden gezet (wat Robin - die heel ongelukkig kijkt sinds we hier gisteren zijn aangekomen - niet eens zo heel erg zou vinden), maar om de hele ervaring mee te maken heb ik besloten dat dit erbij hoort. “Dit” is puja, een gezamenlijk gebed om 5 uur ’s ochtends waarin je god vereert en met elkaar “chant”, of, Robin zijn uitleg: “Duizend keer dezelfde zin zegt tot je op een plastic stoel in slaap valt.”

We zijn in de ashram van Amma, de bekende goeroe die ook wel de “Hugging Mother” wordt genoemd. Ze staat namelijk bekend om de miljoenen knuffels die ze aan mensen over heel de wereld uitdeelt. Ik zag haar voor het eerst op tv in een BBC reisdocumentaire van Louis Theroux en ik was gefascineerd door de rijen mensen die avonden lang wachtten tot ze aan de beurt waren om een knuffel in ontvangst te nemen. Zeven maanden in het jaar reist Amma de wereld over om daar de “darshan” (knuffelsessies) te verrichten of haar liefdadigheidsprojecten te bezoeken, maar sinds begin december is ze terug in Amritapuri, haar thuisbasis in het groene hart van Kerala. Net nu wij er zijn. Wat begon als een kleine nederzetting tussen de rivier en de zee in, is nu een heel dorp geworden, met flatgebouwen, tempels, eetzalen en meditatieruimtes, uitgerust voor het verblijf van duizenden mensen.

“De mensen zeggen hier Oemenasjiwaja”

Doordat de ashram zoveel mensen huist, betekent het dat je voor jezelf moet zorgen. Na het ochtendgebed staat er een kopje chai (zoete thee met romige melk) op het programma en daar moet je met je eigen kopje zelf voor in de rij staan. In de eetzalen staan stalen borden in hoge rijen opgestapeld voor het ochtend-, middag- en avondeten. Die borden moet je na gebruik zelf afwassen en weer terugzetten voor de volgende gebruiker. Ik denk er maar niet te lang over na of de vorige eter wel goed zijn curry eraf heeft geschrobt met de donkerbruine afwasborstel die aan een dun touwtje bungelt.

ONTSPOORDE ZIELEN
Onderweg naar de rij met thee passeren we heilige mannen met blote bast en witte of oranje lendendoeken, mensen die koeien uitlaten aan een touwtje, Indiase families, maar ook de westerse volgelingen van Amma, die lange witte gewaden dragen en elk gesprek beginnen met “Om Namah Shivaya”, meestal vergezeld met een grote glimlach. Volgens een kleine mevrouw met kort grijs haar die ons bij aankomst rondleidt betekent het “Ik groet het goddelijke in jou” en kan je het altijd zeggen, bijvoorbeeld als groet maar ook als verontschuldiging wanneer je tegen iemand aanbotst. (Bij Robin lees ik later in zijn dagboekje terug: “De mensen zeggen hier Oenemasjiwaja”) 

Je herkent de westerse volgelingen verder aan teva-sandalen, kralenkettingen en montuurloze brilletjes. De mannen hebben vaak een laag grijs staartje, een kaal hoofd of een kapsel dat keurig naar links of rechts is gekamd. We zijn in een andere wereld beland. Dit zijn mensen die naar zichzelf op zoek zijn, naar god of iets goddelijks, of dat al gevonden hebben. Robin kijkt het meestal hoofdschuddend aan, mompelt iets van “ontspoorde zielen” en vraagt zich dan nog een keer hardop af waarom hij ook alweer in heeft gestemd mee te gaan. 

Toch doet hij ook echt wel zijn best om er iets van te begrijpen en erbij te horen. Zo wisselen we zijn spijkerbroek in voor een witte wijde ziekenhuisbroek die bijna alle mannen die geen lendendoek om hebben hier dragen. Daarna geven we ons op voor yogales en “suva”, een onbaatzuchtige handeling die veel Amma-volgelingen ’s ochtends en ‘s middags verrichten om bij te dragen aan de kleine maatschappij, maar eigenlijk ook aan de wereld. Het kan gaan om tegels boenen, afval sorteren of meehelpen in de keuken.

GODDELIJKE GROENTEN
Na de lunch, waar Robin het voor elkaar krijgt de eerste gele curry die hij eet al op zijn broek te morsen en vervolgens in de ketchup van iemand anders te gaan zitten, vertrekken we naar de keukenploeg. Die is opgesteld aan lange tafels in de Darshan hal, waar Amma ook haar knuffels uitdeelt aan alle mensen die hier dagelijks komen. Terwijl we met een schuin oog op tv zien hoe ze huilende mensen aan haar borst drukt, staan wij ook met tranen in onze ogen, maar meer omdat...

Amritapuri | India
Amritapuri | India

Deel je ervaring

Draag bij aan

My World is Yours

My World is Yours hecht belang aan het onafhankelijk kunnen schrijven over de bestemmingen. Ben je geïnspireerd geraakt door de verhalen en/of heb je bruikbare tips gekregen en zou je in de toekomst graag meer reisverhalen lezen op My World is Yours?  Doe dan hier een kleine bijdrage voor het onderhouden en uitbreiden van deze website. Alvast heel erg bedankt!

DONEER

INDIA IN E-BOOK

Elk land waarover geschreven is op My World is Yours, is ook beschikbaar in een mooi vormgegeven e-book. Zo heb je alle reisverhalen en tips van één land bij elkaar en kan je ze ook offline lezen of uitprinten. Stuur een e-mail naar info@myworldisyours.nl om een e-book op te vragen.